cake Persiko paj.



Persiko paj



Pajskal

· 150g smält Smör

· 1 dl Strösocker

· 1 tsk Bakpulver

· 3 dl Vetemjöl

Eller så köp en färdig pajdeg som går
snabbt när man vill fixa till en fika snabbt.


Fyllning

· 500g Persikohalvor som har legat i lag

· 2 dl Crème fraiche

· 2st Äggulor

· ½ dl Lemon curd

· 2 msk Strösocker

· 1 tsk Vaniljsocker


Gör så här

1. Rör ihop ingredienserna till pajskalet till jämn deg.
2. Tryck ut den i en pajform och låt stå kallt i minst 30 min.
3. Skiva persikohalvorna i fina klyftor. Fördela över pajskalet.
4. Rör ihop resterande ingredienser i fyllningen 
och häll i pajskalet, över persikoklyftorna.
5. Grädda i mitten av ugnen i 200°c, ca 20-25 min.


Jag älskar paj med maräng så här är mitt tillägg som gör pricken över det hela.

Maräng:
3 äggvitor
1 ½ dl socker

Vispa äggvitorna till ett fast vitt skum, tillsätt sockret lite åt gången och vispa
tills smeten är blank och styv.
Fyll marängsmeten i en spritspåse och spritsa ut i något fint mönster.

Ställ in pajen i mitten av ugnen och grädda i cirka 3-5 minuter
eller tills marängen fått en svag gyllenbrun färg.






Låt pajen svalna och servera den gärna
ljummen tillsammans med lättvispad grädde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0