cake Kärt barn har många namn.



Det blev till att baka när jag kommer hem.
Familjen ville ha sin årliga fastlagsbulle.



Lite fakta.

En semla, även kallad fastlagsbulle, fettisdagsbulle eller hetvägg (då den
serveras i ett fat med varm mjölk), är en slags bulle eller bakelse av ljust
vetebröd med söt fyllning. Ordet semla var från början endast beteckningen
på själva den ljusa vetebullen, utan fyllning. I Skåne och i andra delar av
södra Sverige samt i de svenskspråkiga delarna av Finland heter bakelsen
fastlagsbulle. En semla är på finlandssvenska vad som i Sverige kallas
småfranska, fralla, rundstycke eller Pain Riche.

Semlan åts från början enbart på fettisdagen under fastlagen i större delen
av landet. Senare, när svenskarnas intresse för fastan minskade, blev det
tradition att äta den varje tisdag under fastans sju veckor.I Skåne åts dock
fastlagsbullen enligt traditionen enbart på fastlagssöndagen, senare även
veckorna före. I dag börjar bageritillverkade semlor säljas strax efter jul
(ibland till och med före jul) och finns tillgängliga varje dag fram till påsk.

Enligt en annan historiebeskrivning i muntlig tradition, var semlor från
början släta bullar som var bland det enda som fick ätas under fastan.
För att dryga ut denna mat började folk göra hål i semlorna och lägga
in olika andra godsaker, vilket med tiden utvecklades till den vispgrädde
och mandelmassa som numera anses vara det riktiga innehållet i Sverige.
Detta skulle vara bakgrunden till att semlor äts från fettisdagen och
fram till påsk.

12 februari 1771 (fettisdagen) avled den svenske konungen Adolf Fredrik
(Gustav III:s far). Detta skall ha skett efter att han förätit sig på bland
annat semlor. I bulletinen om konungens död står i varje fall följande
att läsa: Hans Majestäts dödsfall har skett av indigestion av hetvägg,
surkål, rofvor, hummer, kaviar, böckling och champagnevin.

Konungen hade under en period i början av 1771 vistats på hälsohem.
Vid återkomsten till Stockholm åt han en relativt normal kunglig måltid:
böckling, rysk kaviar, hummer, ett fat med surkål, samt kokt kött med
rovor. Eftersom det var fettisdag bjöds naturligtvis även på Adolf
Fredriks favoritefterrätt - fettisdagsbullar. Som drycker till denna
dessert föredrog konungen varm mjölk och en flaska champagne.
Ett par timmar senare drabbades konungen av magkramp och yrsel,
fick ett slaganfall, och avled.



Kommentarer
Postat av: Nixie

mmmr så gott det ser ut:'DD

2010-02-17 @ 00:09:11
URL: http://nicciesphoto.blogg.se/
Postat av: Frogprincess

Intressant fakta. Vi satt just och funderade på hur länge de säljer semlor, men där fick vi svar på det.

2010-02-17 @ 10:29:10
URL: http://frogprincess2.blogspot.com
Postat av: Sköna & Gröna

Jo man tackar för den underbara bilden och all info om semlan.., inget jag kände till:)))

Vi år semlor så vi nästan kräktes igår och jag ångrar mig ALLTID efter att jag har frossat i mig tre semlor under hela dagen.., lite ångest faktiskt.

Men himmel vad gott det är:)



Nu har vi minsann kanelisar snart i ugnen, ligger och jäser för fullt.

Ja, ibland får man sina halv åtta ryck!!!



Ha en underbar kväll...

Kul att "ses"

Marianne

2010-02-17 @ 20:18:10
URL: http://skonagrona.blogspot.com
Postat av: Ingrid ♥

De ser så goda ut. Mycket fakta vi fick.

Kram Ingrid

2010-02-17 @ 20:31:52
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Mari

Spännande fakta, hade ingen aning om att semlor kunde vara dödande :-)

2010-02-18 @ 12:31:58
URL: http://mammagladh.blogg.se/
Postat av: Anna

tack! din blogg är också trevlig. jag länkade till dig från min blogg. ska bli kul att följa dig också. :)

kram

2010-02-18 @ 17:32:48
URL: http://bagis.webblogg.se/
Postat av: Maria

Tur att jag inte gillar Semlor så slapp jag bli frestad nu när jag försöker mig på lite LCHF hihihihi.. Fast jag har faktiskt lovat Nattis att vi ska göra Cupcakes under helgen hmmm jag tror frestelsen kommer att bli aningen för svår då....

2010-02-18 @ 23:06:01
URL: http://metrobloggen.se/kattloppan
Postat av: Sandra drömkaka

Jättefina semlor du bakat,det är som med allt hemmabakat=godast! :)

2010-02-19 @ 22:45:17
URL: http://dromkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0